mandag, april 25, 2011

Overmodne bananer er best til kage.

Efter et par solskinsfyldte og skønne dage i Firenze er jeg hjemme igen. Historien om verdens korteste mellemlanding og hvordan man får en ny kuffert gratis får I en anden gang. I dag skal det handle om de bananer jeg efterlod i frugtskålen i klar forventning om, at de var væk når jeg kom hjem. Det var det ikke. Og i disse "Stop spild af mad" tider går det jo ikke at smide fødevarer ud, hvis de på en eller anden måde kan anvendes. Og det kan modne bananer.


Så de blev most og fik selskab af æg, sukker, mel og lidt citronsyrnet fløde (piskefløde tilsat citronsaft i mangel af creme fraiche) og så en tur i ovnen...


Da kagen var kold blev den overhældt med den lækreste blanke fede ganashe lavet af halv piskefløde og halv mørk chokolade der havde fået en tur i den varme gryde og derefter fået lov til at køle af på køkkenbordet. Kagen var med til påskefrokost og inden jeg fik set mig om, var det meste af den væk...


 Bagefter fik jeg et par kommentarer om, hvad der mon skulle efterlades på køkkenbordet for at det blev til en overtrukket og dekoreret kage. Frække unger!

Ingen kommentarer: