fredag, juli 13, 2012

Minder med smag og duft

Da jeg var barn tilbragte jeg mange og lange sommerferier hos mine bedsteforældre i Søndejylland. Det var i min bedstemors køkken jeg dekorerede min første lagkage og lavede fine mønstre i glasuren på medaljerne. Det var under under hendes vejledning jeg plukkede en høne og fandt æg med dobbeltblomme inde i hønen. Det var min bedstemor der lærte mig at bage og sylte. I morgen fylder hun 91 år. Gården er solgt for længst og det er efterhånden mange år siden min bedstefar døde, men min super seje bedstemor lever i bedste velgående.

Min bedstefar gav mig kærligheden til dyrene. Han ærte mig at slå kraftspring og lave vejrmøller på den store græsplæne. Og så snakkede vi politik. Og gik ture på markvejen, hvor vi plukkede blomster til min bedstemor og min bedstefar suttede på en af de små lakridser fra metalæsken, der altid lå i hans lomme.

I formiddags da jeg gik tur med hunden, gik det op for mig, hvor mange oplevelser og minder jeg har fra de lange ferier hos mine bedsteforældre.

Hvordan duftede og smagte din barndom?

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

af varme brosten på vesterbro, af saltvand og skumsprøjt, af græs og kylling på grill.

Sådan cirka

Kjærs Mølle sagde ...

At være med i stalden tidlig morgen og muge ud hos køerne
Æggensnaps med æg fra hønsegården
Cykelture med mormor og madpakker
At blive puttet med varme tunge dyner
At vågne om morgenen af dovne fluer på næsen