mandag, november 01, 2010

Barcelona vol. 4a

Torsdag morgen sov vi længe. Vi var vist også lidt længe om at spise morgenmad og der måtte en ekstra kop kaffe til inden vi satte kursen mod nærmeste metrostation. Et par stop og et enkelt linieskift senere stod vi der. I køen ved La Sagrada Familia.



Og så var vi pludselig inde. Og det var overvældende og bjergtagende. Jeg har kun ganske få gange i mit liv haft samme overvældende følelse, som jeg havde da jeg trådte ind i det ufærdige kirkerum. Hårene på mine arme rejste sig og jeg blev stille. Helt stille. Stod bare der og kiggede, op, ned, hen, rundt og op igen. Detaljerigdommen er overvældende. Lys indfaldet helt fantastisk. Rummet er så overdådigt, pompøst og helt igennem fantastisk. Faktisk har jeg svært ved at finde ord, der beskriver følelsen og den stemning jeg oplevede.








Sådan en oplevelse skal fordøjes. Langsomt. Så vi besluttede os for at gå op til Hospital de Sant Pau. Desværre var der lukket pga. ombygning, men vi fik kigget lidt gennem vinduerne i indgangsbygningen. Gad vide om man bliver hurtigere rask, hvis man er omgivet af smukke bygninger og skønne detaljer...



Og så hoppede vi tilbage på Gaudi-sporet. Næste stop Casa Mila og Casa Batllo. Vi tog metroen til Diagonal og gik ned af Passeig de Gràcia uden at kigge ret meget på butikker.

Jeg er vild med Gaudis leg med former. Og kunne bruge timer på at kigge på hans bygningsværker. Og heldigvis var min veninde med på det. Så vi tog os god tid til at kigge på detaljer i Casa Mila. Inden vi måtte strække våben og bøje os for den snigende sult og bestille frokost på en fortorvscafe. Som altid indledt med en lille snack.

2 kommentarer:

Sif sagde ...

Wauv! Jeg er vist nødt til at besøge Barcelona.

Tina - omme i London sagde ...

Hold da helt ferie, hvis ikke allerede Barcelona stod hoejt paa listen over steder jeg bare SKAL besoege, saa fik du den da lige der op nu. Fede billeder og garanteret en rigtig god tur. ;)