søndag, maj 15, 2011

Hip hip hurra

I onsdags var det min fødselsdag. Tænk engang, at det er 4 år siden, jeg fik domænet kagekonen.com forærende. Der er sket meget siden, men en ting er ved det gamle, og det er, at fødselsdage skal fejres.


Så jeg havde inviteret familien til boller og lagkage i går eftermiddags... Bollerne var væk før jeg fik kameraet frem og den hjemmelavede krydrede blommemarmelade med mandler og solbærsylten med ingefær og citron får i billeder og opskrifter på en anden dag. Lagkagerne var af den klassiske slags:


Hjemmebagte bunde lagt sammen med rabarberkompot og flødecreme (jeg undlod cognac) og små amaretto makroner fra Metro. Toppet med tyk og kraftig kakaoglasur og kantet med et generøst bånd af marcipan. De røde sukkerblomster lå i min gemmer sammen med de små grønne sukkerblade og giver lige det sidste ovenpå de 12 fløderosetter.

Nu er det jo ingen hemmelighed, at jeg har en stor og kageglad familie, så 1 lagkage kunne ikke gøre det...


Så da jeg alligevel var i gang, bagte jeg 2 portioner lagkagebunde. De her blev stænket med vanillesirup og lagt sammen med mascaponecreme og masser af friske jordbær i skive. Tyk tøset pink glasur og en håndfuld hornvioler fra haven på toppen af de 12 fløderosetter og en tyk strimmel marcipan på kanten.

Og der var gaver... jeg har fået en ny GPS til bilen af min elskede og et praktisk etui, stakkevis af bøger til sommerens pauser, det smukkeste silketørklæde, sjove buttede vaser til havens små blomster, et skønt lille billede, en skør prop til halvtomme flasker, glimtende øreringe og et glas hjemmelavet sommersyltetøj.

6 kommentarer:

Therese sagde ...

Hip hip hip - og NØJ for nogle lækre kager :-) Mmm

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

De ser vildt skønne og sommerlige ud dine kager - åhh, mit kongerige for den lyserøde med ægte blomster....
KH Marianne

Piskeriset sagde ...

Et forsinket tillykke herfra. Din blog var en af de første, jeg læste (også alle de gamle indlæg :-)), så jeg synes bestemt, det var en god fødselsdagsgave, du fik dengang ;-)

Kagekonen sagde ...

Tusind tak, hvor er i søde!

Marianne sagde ...

Årh mand... sikke lækre kager!! Man bliver helt lækkersulten :) Vil du røbe din hemmelighed med marcipanbåndet?? Det ser jo brand-godt ud - ikke som mit, der revnede og så meget lidt "prof." ud!

Mvh. Marianne

Kagekonen sagde ...

@Marianne tricket er at rulle tykt ud (3-5 mm) og så rulle båndet løst sammen inden man ruller det om kanten på kagen. Husk at måle højden på kagen og lav så båndet ca. 5 mm højere.