mandag, august 20, 2012

Løvernes konge eller historien om, hvordan en kagedekoratør springer over det laveste gærde...

Forleden fyldte min eks-mand 40 år. Sådan en runding skal jo fejres - og det blev det så. Med kagemand, og pattegris og mere kage. Fødselaren havde nemlig ønsket sig en kage fra min hånd. Og jeg takke ja, for det var en kærkommen lejlighed, til at bage og nørde og afprøve nye råvarer.


Jeg fik frie hænder. Helt frie hænder. Og endte med en klassiker. Mudcake. 3/4 kg. smør og samme mængde chokolade. Knap 2 kg. sukker og et lille kg. mel samt en hel bakke æg, lidt natron, kaffe, bagepulver og 1/2 l kærnemælk. En ret stor portion. Men der skulle jo også være kage til 50 personer og lidt cupcakes til mig og mine veninder. Kagen lagde jeg sammen med italiensk marengssmørcreme tilsat kompot af hjemmedyrkede rabarber og fed vanille. 


J
eg bagte i god tid, både for at undgå at stresse og fordi, mudcake bare bliver bedre af at hvile en uges-tid inden den skal spises. Så var der jo lige det med designet. For selvom jeg havde fået frie hænder, hvordan pokker skulle jeg få alle mandens interesser (klatring, løb, mountainbike, hjemmeværn, faldskærmsudspring, bjergbestigning, arbejde, husrenovering osv.) med på en kage, uden at den kom til at ligne en rodebutik... Pling sagde det, da 10-øren faldt og jeg kom til at tænke på, at han jo er løve af stjernetegn. Og sådan gik det til, at en 40-årig mand fik en løve-kage til sin fødselsdag. 


Tilbage til processen.


Jeg bagte 2 kager, en med en diameter på 35 cm og en med en diameter på 25 cm. Kagerne delte jeg i to, og lagde dem sammen i formene som jeg plejer. Top-kagen (den på 25 cm) skar jeg i facon, da fyldet havde sat sig. Det er forholdsvis let, når fyldet er smørcreme, som jo bliver ret fast, når det får kulde. Løvens næse, lavede jeg af noget af noget det kage jeg havde skåret fra undervejs. 



Og så skulle kagerne overtrækkes. Og det var spændende. Jeg var nemlig blevet bedt om at teste Kagebutikkens nye farvede fondant. Den er lavet på kakaosmør og dufter (og smager) helt fantastisk. Fondanten var stenhård, da jeg tog den ud af bøtten. Jeg var heldigvis blevet advaret, så jeg skar den over og gav den 20 sekunder i mikroovnen. Farven ændrer sig lidt når massen bliver æltet, men ikke nok til at kameraet kunne fange det.



Og så æltede jeg. Ikke ret længe. Og helt uden brug af yderligere fedtstof på hænder eller bord. Fondanten er super skøn at arbejde med, dejlig elastisk og lidt fedtet. Fik jeg fortalt hvor skønt den dufter. Jeg havde to farver. Brun og som det ses her, gul. Jeg blandede lidt af den brune i den gule, for at gøre farven lidt mere "løve-agtig".




Da løvehovedet var overtrukket, duppede jeg det med en blanding af pulverfarver (chestnut og autum gold) og kakao, så der kom lidt nuancer og skygger på ansigtet. Øjne og snude lavede jeg af almindelig hvid og sort fondant. Tungen er lavet af hvid og rød fondant, og havde brug for lidt støtte mens den tørrede op.


Og så skulle der laves manke. Først et lag af den brune fondant. Og jeg trillede pølser og trillede pølser, og lagde dem tæt og "tilfældigt" omkring løvens hoved.


Da jeg havde dækket kagen hele vejen rundt fik løven også ører. De fik også lidt støtte mens de tørrede. Og så tog jeg ud og drak kaffe med en flok veninder mens løven satte sig lidt mere i køleskabet.


Hen på aftenen var jeg hjemme igen, og så blandede jeg det sidste brune og det sidste gule fondant, så jeg fik en varm lys brun farve. Den gad jeg ikke at trille til pølser, så jeg gav den en ekstra tur i mikroovnen og brugte min sugargun og det gik forrygende let.


Og så var løven færdig og klar til servering. 

1 kommentar:

Deborah sagde ...

Jeg håber, den faldt i god jord, for den er godt nok flot.