tirsdag, januar 29, 2008

Tid til selvforkælelse...

Vi gjorde rent i weekenden, sådan rigtig grundigt både højt og lavt. Det var et fælles projekt og selvom vi var to, brugte vi faktisk en hel lørdag på rengøring og oprydning. I søndags stod den på gåtur i Vestskoven inden vi kørte til fødselsdag hos min mor.

Sådan en weekend koster... I går kunne jeg dårligt gå og mine ankler, hofter og hænder værkede. Det prikkede og brændte flere steder på kroppen og mine fingre var så hævde, at jeg ikke kunne passe min vielsesring.

Når man har fibromyalgi er det vigtigt ikke at tage for hårdt fat, og bruge flere kræfter og mere energi end man har, for regningen bliver hurtigt kæmpe stor... Det har jeg det rigtig svært med og derfor sker det jævnligt at jeg er helt brugt op og lidt til.

Når det sker kan jeg vælge to ting; jeg kan vælge at tage en håndfuld stærke smertestillende tabletter og sætte tempoet lidt ned, eller jeg kan "hive stikket ud" og passe ekstra godt på mig selv.

Jeg er ikke meget for piller, jeg ved godt at jeg formegentlig ville kunne mere, hvis jeg dagligt var lidt smertedækket, men på den anden side så går jeg hjemme og har ikke ret mange forpligtelser, derfor tager jeg kun smertestillende når det er absolut nødvendigt. I dag nøjes jeg med kaffe og chokolade.

9 kommentarer:

Sifka sagde ...

Jeg kan godt forstå dig, jeg undgår også at tage piller, hvis jeg kan. Håber, at du snart kommer til hægterne igen, ellers må du jo tage lidt ekstra 'lade:)

Helle K. sagde ...

Jeg vil prøve din "medicin" næste gang jeg har ondt :-) Jeg er også gået bort fra pillerne.

Andrea sagde ...

Vil det sige du ikke har bagt en eneste kage i dag???

Godt du passer på dig selv og jeg har det med piller som du har det - ikke at jeg nogensinde har brug for noget stærkere end panodil.

Kagekonen sagde ...

Tak for jeres omsorg. Husejer, jeg har faktisk bagt idag for jeg har en bestilling til torsdag, og som jeg har det lige nu må jeg jo planlægge og organisere det så jeg ikke skal for meget på en gang :-)

Denblyviol sagde ...

Nu er mørk chokolade jo også sundt. Forøvrigt tak for dit råd ang. bananmuffins. De vil glæde den unge mand. Irene

Unknown sagde ...

Ja, piller er jo ikke sunde..Men ,hvor er det dog en befrielse at de findes, når man virkelig har brug for dem.
At lytte til din krop, er vel den udfordring vi må tage op.
Chokolade er godt for meget ! :-)

Lotte sagde ...

Jeg kan godt forstå, du ikke vil fylde din krop med kemi, hvis du kan undgå det. Håber at kaffen og chokoladen lindrede tilstrækkeligt.

ALLE, uanset om de lider af kroniske smerter elelr ej, burde være lydhøre overfor deres krops signaler, men med det medicinforbrug vi har i Danmark, lader det til at mange ikke lytter ret godt efter, før generne er så alvorlige, at de overdøver det meste. Jeg tror, at mange ting kunne tages i opløbet, hvis man lyttedes til sin krop...

Anonym sagde ...

Det ser ellers ikke skidt ud med kaffe og chokolade! Fortsat god bedring :)

Helle K. sagde ...

Jeg håber, at du har fået det bare lidt bedre idag.