torsdag, februar 26, 2009

I køkkenet.

I dag stod jeg her i mit trange midlertidige kælderkøkken mellem bunker af vasketøj, der trænger sig på, og bagte lagkagebunde til morgendagens kage.


Om alt går vel står jeg her, i det nye lyse og luftige køkken med oceaner af bordplads, om en god månedstid... i weekenden bliver der lagt klinker på gulvet og i slutningen af næste uge kommer maleren og sparter, filter og maler.


Jeg har fået en del henveldelser vedrørende almindelige lagkagebunde, og ja, man kan sagtens bruge købebunde, men det er altså både let og forholdsvis hurtigt at bage dem selv, og der er altså stor forskel.

Opskriften finder du her og er din form større eller mindre så kan du altid omregne opskriften.


Jeg lader som regel æggene ligge ude et par timer, hvis jeg har tid, men om det egentlig gør en forskel aner jeg ikke.

Når du skal bage lagkagebunde, kan du (hvis du er doven som jeg) bage dem på en gang som en hel kage. Det gør jeg altid, man skal bare huske at lade være med at smøre formen på siderne.


Lad kagen køle af i formen og skær den i bunde når den er hel kold. Hvis toppen er lidt ujævn så skær den af , eller brug den som det midterst lag i kagen.

5 kommentarer:

Camilla (Himmelske Kager) sagde ...

Jeg plejer også at bage bundene som en kage. Jeg bruger bagepapir både på sider og bund. Hvorfor bruger du ikke noget bagepapir / smørelse på siderne? Skyldes det, at kagen kan skråne lidt skævt?

Lene sagde ...

Carina har allerede spurgt om det jeg ville spørge om :-)

Kagekonen sagde ...

Du har fat i noget af det rigtige Camilla. Min erfaring er ganske simpelt at kagen hæver pænere og højere når den kan fæste på kanten af formen. Dermed undgås at kanten krymper og trækker sig, som den ellers vil gøre.

Anonym sagde ...

Uhhhhh ...-SS- Tak for fiffet...:o) Det må jeg straks afprøve næste gang. Og så vil jeg da også prøve din opskrift.

Skønt når du kan stå i dit nye køkken ....:o)

Camilla (Himmelske Kager) sagde ...

Tak Pia. Det må jeg prøve næste gang jeg bager min kagebunde-kage.