onsdag, april 22, 2009

På te-salon

I Frankrig går man ikke på konditori, man går på te-salon. I bund og grund er der tale om det samme, et sted hvor der serveres kage og varme drikke, - dog oftest te.

Et af de fineste steder finder man på rue Royale i Paris, lige der hvor hele Laduree eventyret startede i 1862. Så på sidste dagen - iført den nye lilla ged - satte jeg kursen mod Place de la Concorde og gik en tur op ad gaden med de dyre og fine butikker og udsyn til den imponerende store græske inpirerede Madeline kirke.


Laduree er først og fremmest kendt for sine macaroons, de små himmerigsmundfulde, der fås i uendelig mange varianter, men de laver også andre kager og chokolade.


Da jeg var færdig med at trykke næsten flad mod ruden, gik vi indenfor og fik anvist et fint lille bord i te-salonen.


Kortet var stort og omfangsrigt både på kage og te siden...


Valget var dog forholdsvis let The Jardin Bleu Royal og et lille udvalg af macaroons. Der var en med hindbær, en med pistacie, en med hasselnød og endelig den rige og syndige chokolademacaroon.


Hos Laduree er selv regningen fin, og jeg kunne altså ikke dy mig for at tage en af de små poser sukker fra tebordet med hjem...


Selvfølgelig måtte jeg også have nogle af de små himmerigsmundfulde med hjem. De blev pakket i de fineste æsker, som blev puttet ned i den fine lysegrønne papirspose, som jeg bare ikke kan smide ud.


Æsken, som indeholdt macaroons med jordbær, vanille, citron, pistacie, chokolade, hasselnødder, er ved at være tom for drengene er også ret glade for macaroons. Hvilken der var bedst er svært at sige for de smagte himmelsk alle sammen, men mine all-time favoritter er dem med citron og dem med chokolade. Jeg elsker bare den der kombination af sødme og syrlighed som kun findes i citronmacaroons og lemon maringue pie og chokoladens fede bitter-sødme bliver jeg heller aldrig træt af...

Jeg ved, at man kan bage macaroons selv, men har endnu ikke forsøgt, måske det er ved at være på tide, for man kan godt blive lidt afhængig. Hvis jeg forsøger mig udi i kunsten at bage en god macaroon, så bliver det efter denne eller denne opskrift, for hvis nogen kan bage en god macaroon så er det siffoladen herself, hun er en gudinde i et køkken.

7 kommentarer:

Sifka sagde ...

*SUK*

Kagekonen sagde ...

jeg siger dig Sifka, det var så godt ;o)

Sivsko sagde ...

Hvor ser det bare fantastisk ud.
Jeg ville ønske jeg var i dine sko.
En smule misundelig har man lov at være.
Krammer Heidi

Marianne sagde ...

Uhmmmmm, det vil jeg også prøve :-)

Sif sagde ...

Åh Laduree... mine drømmes patisserie. Men jeg synes ikke du var inde og sige hej til Hermé?

Sif sagde ...

(og nu får jeg helt lyst til at lave macarons igen)

Kageos sagde ...

MUMS!!

Men synes nu egentlig du er lækre end de der macaroons ;) Måske er det fordi jeg ikke har smagt nogen..

Jeg var et smut forbi rådhuspladsen og randers handsker.. jeg fandt et par køre handsker der ville få din nye lækre jakke til at skrige til himmelen om tilgivelse ;) Havde jeg ikke været på SU...