tirsdag, december 13, 2011

Lysets fest

Det år jeg gik til konfirmationsforberedelse var jeg luciabrud i kirken. Med krans og levende lys på hovedet og i hånden. Jeg havde stearin i håret flere dage bagefter og var under hele optoget panisk angst for, at der skulle gå ild i mit hår.

Jeg kan ikke huske om vi fik luciaboller dengang. Faktisk husker jeg ikke ret meget andet en afternes ved symaskinen for at sy den hvide kjole/dragt og så angsten for, at mit hår skulle brænde.

Nå, nu var det faktisk ikke ungdomsminder og grundangst jeg ville fortælle om, men om den svenske skik med at bage til lysets fest. Sidste år var kæresten og jeg i Lund den første weekend i december og vi spiste lussekatter til vi revnede. Og da jeg kom hjem bagte jeg en kæmpe portion, der forsvandt som dug for solen. Så i år har jeg slået et lidt større brød op, so to speak... og de kan sagtens fryses


Nu er der jo tale om en svensk tradition, så jeg tør ikke andet end lade hæveklædet matche indhold og tradition...


Enkelte og dobbelte lussekatter penslet og klar til en tur i varmen...


Man skal ikke lade dem ligge ubevogtet for længe...


Hvis du skulle få lyst til at synge lucia-sangen er den lige her, i den version, jeg sang, dengang i kirken for rigtig mange år siden...

Midt i den mørke nat
Lysene brænder.
Du bære lyset frem
I dine hænder.
Kom i det hvide skrud.
Mildt du os maner.
Glæden vi aner.
Budskab du bringer med
Budskab om julefred.
Santa Lucia, Santa Lucia.

Trolddom og mørkets magt
Dit lys betvinger,
Kærternesstærke vagt
Fred til os bringer.
Ved lysets skær
Vej vi skal finde,
Du er os alle kær,
Skønne præstinde.
Budskab du bringer med,
Budskab om julefred,
Santa Lucia, Santa Lucia.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Der er et tredje vers til den lucia sang:
Tungt ruger vinternat
Frost binder jorden
Isnet og solforladt henligger norden
Du bærer lyset frem stolt på din krone
Rund om i hus og hjem sangen skal tone
Budskab du bringer med
Budskab om julefred
Sancta Lucia
Sancta Lucia
Vi bruger alle tre vers, når vi synger rundt o på sygehus, plejehjem osv...