lørdag, oktober 13, 2007

Høstfest med mere...


Min far skal til sammenskuds-høstfest og havde straks "sat sig" på kagen, for den kunne han jo uddelegere til mig, og så slap han jo for at gå i køkkenet...

Faderen min havde ingen særlige ønsker til kagen, der var frit slag for både indhold og design, så mens jeg tænkte over indholdet lavede jeg lidt efterårs inspireret pynt.


Og så gik jeg i køkkenet... jeg bagte lagkagebunde med mandelmel og kogte æblekompot med lidt sukker og en stang vanille. De færdige kolde bunde blev stænket med lidt Amaretto likør og smurt med et lag af den hjemmegjorte æblekompot, så fik de et drys æblekagerasp og derefter et lag vanillefromage. Jeg ligger kager sammen i den form jeg har bagt dem i, det giver pæne lige kanter og gør, at man kan komme fromagen i kagen selvom den ikke er færdig stivnet. Hele molevitten kommes på køl, til fyldet og kagen har "sat sig".


Her kommer opskriften på en rigtig lækker vanillefromage eller Creme Bavarois som det hedder på fransk...

Jeg ved ikke hvorfor, men en kage kommer sjældent alene... Min veninde, som er glødende FCK-fan, skal til middag med nogle af dem hun sidder sammen med i Parken, og ville så gerne have en FCK kage med som dessert. Jeg er rigtig dårlig til at sige nej, så jeg stod på hovedet i skabsfryseren og fandt et par mudcake bunde, bagte en marcipanbund og lagde hele molevitten sammen med lidt chokoladesmørcreme.



Jeg havde lidt logoer tilovers fra FCK-spillertrøjen, så dem kunne jeg jo passende bruge. Da kagen var firkantet, så var designet ligepludselig oplagt...


Da begge kager var færdige var det blevet hen på eftermiddagen, og jeg var ved at have travlt. En lille gruppe bloggere havde sat hinanden stævne i København... Det var super hyggeligt og bestemt ikke sidste gang blog-land møder real-life, klokken var mange da jeg landede i Albertslund i nat...

11 kommentarer:

Merete sagde ...

Hej

Dine kager ser bare så lækre ud. Er helt misundelig over, at jeg ikke er i stand til at fremtrylle sådanne nogle kager.

Merete

Helle K. sagde ...

Både din far og din veninde kan møde op med nogle kager de kan være stolte over - hold da op, hvor er de altså flotte.

Det der blogger-møde lyder da som en rigtig hyggelig ide.

Sifka sagde ...

Jeg er stadig dybt betaget af dine klamme kattehistorier, det modsætningsyldte!

Tak for i går, glæder mig til gensyn:)

Dana Watsham sagde ...

Klamme kattehistorier? Det må ha' været efter jeg var gået?

Tak for sidst, det var en opløftende oplevelse!

Anonym sagde ...

Det er nemlig en stor og skøn oplevelse at møde en blogger IRL - det skal jeg også i weekende, men uden for landets grænser.... jeg skal flyve... Så siger jeg ikke mere for det er en overaskelse til husbonden :-)
Men for helgoland da... yummi en kage de Far fik sig der... at nogen nænner at spise den er mig en gåde.

Anonym sagde ...

Hej Kagekone!

Jeg har give dig en "Nice matters" award. Du kan se den hos mig :-)

Mange hilsner
Birthe

Anonym sagde ...

Her sidder jeg og prøver at udskyde og udskyde en kage (fordi jeg ikke gider) og så klikker jeg ind her og du er uforskammet produktiv.

Men det lyder nu stadig godt... med det æble noget.

Kagekonen sagde ...

Sif, æble er bare så godt og efterårs agtigt i en kage... når man så tilsætter mandelbunde, æblekagerasp/knuste makroner og vanillefromage, så smager det næsten som gammeldags-æblekage MUMS...

Lene sagde ...

kagekone, flyt lige til Nordjylland, please. Vi kunne køre på motorcykel sammen, og så kunne jeg blive oplært i kagebagning OG pyntning af dig :-)

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Jeg er dybt imponeret over dine flotte kager. Jeg elsker selv at bage - brød og kager; men jeg kan sørme ikke pynte dem så flot :-). Hvordan starter man med det?
Mange hilsner
Anne-Mette

Kagekonen sagde ...

Lene, jeg tror familien vil modsætte sig en flytning til den anden ende af landet... men så må vi jo bare hjælpes ad pr. blog og mail ;-)

Anne-Mette, det er vel som så meget andet... man hopper bare ud i det. Selvfølgelig er kræver det lidt værktøjer og materialer, men det gør alle hobbies vel. Har du specifikke spørgsmål, er du velkommen til at sende mig en mail, så skal jeg svare så godt jeg kan.