torsdag, oktober 11, 2007

Smagen af efterår...

I næste uge fylder min yngste 18 år. Det er ikke til at fatte, men sådan er det. Han skal ikke fejres noget særligt på dagen, men venter til lørdag hvor hele den udvidede familie kommer til brunch med kage forstås...

Sønnikke har bestilt kager, der ikke er for tunge og som passer til årstiden... udformningen og det præcise indhold er op til mig. Udformningen har jeg styr på men indholdet, det har voldt mig lidt kvaler.

Lige indtil jeg kom forbi et par bugnende æbletræer på min cykeltur forleden, i kurven med æblerne og hjem i gryden skal de, med rørsukker, vanille, kanel og måske også lidt anis og kardemomme, sådan en kompot kan stives med lidt husblas og vendes med flødeskum. Det bliver til en super skøn let og lidt krydret æblemousse. I skabet fandt jeg de sidste dåser sød kastanjepure, ungens yndlings søndag-morgen-pålæg. Det kan smøres på en lagkagebund og toppes med hvidchokoladetrøffel... Så skal der bare lige bages en stak lagkagebunde med mandelmel, men først i næste uge, for fryseren er fuld af kød, kager, rabarber i skiver og brombær fra svigerindens busk. Det er nok kun med nød og næppe at jeg finder plads til den kompot der skal laves af de vilde æbler.

I overmorgen skal min far til sammenskuds-høstfest og han skal medbringe kage. Derfor har jeg i dag bagt lagkagebunde i morgen skal de lægges sammen med æblekompot og vanillefromage og måske lidt knuste makroner.

1 kommentar:

Helle K. sagde ...

Det lyder som en rigtig lækker kage, du har tænkt dig at bage til dit "lille barn".