tirsdag, oktober 26, 2010

Barcelona vol. 2.

Det var blevet lidt sent mandag aften, så vi spiste morgenmad på hotellet tirsdag. Stærk espresso med dampende varm mælk, ristet brød, lækker skinke, krydrede pølser, lun tortilla, sprøde croissanter og friskpresset juice.

Vejret var mildt og solen skinnede fra morgenstunden, så vi tog solbrillerne på næsen og gik ud i byen med åbne jakker og bare tæer i sandalerne. Dagens program var Picasso og Miro. Og så ville vi gerne orientere os i byen. Så vi hoppede på en turistbus. Turen bragte os bl.a. gennem den Olympiske by inden vi stod af ved Pla de Palau og gik op i gennem byen i retning af Picasso museet.

På museet er der mange af Picassos tidlige værker. Og man kunne klart fornemme hans udvikling. Jeg var vild med Picassos mange fortolkninger af  Velázques "Las Meninas", men har desværre ingen billeder, da der ikke må fotograferes inde på museet. Efter Picasso gik turen til fods videre op igennem det historiske Barri Gotic kvarter inden vi stod på bussen igen.

Herefter gik turen til Casa Mila, La Pedrera et af de mange fantastiske huse tegnet af Gaudi. Vi stod ikke af, for vi havde planlagt en hel dag i Gaudis tegn senere på ugen. I stedet skiftede vi til en anden bus, for at komme ud i et andet hjørne af byen. Man ser byen på en anden måde, når man sidder på øverste etage i en turistbus.

Vi stod af ved Camp Nou. Min veninde havde ingen billet til fodboldkampen, og ville se om det kunne lade sig gøre at købe en. Holy Cow det er stort, det stadion. Hun fik ingen billet. Det viser sig, at der er meget skrappe (UEFA) regler for hvem, der må købe billetter til Champions League og hvordan de må erhverves.

Tilbage på turistbussen gik turen videre rundt i Barcelona. Vi stod af på Av. Diagonal, hvor der lå en Starbucks lige ved stoppestedet. Starbucks er og bliver mit favorit kaffested all over the world. Der blev sørme også lige tid til lidt shopping inden vi hoppede på en ny bus, denne gang med kurs mod Miro museet på Montjuïc.

Undervejs kom vi forbi taxaholdepladsen ved Hovedbanegården og den mest fantastiske elefant skulptur jeg nogen sinde har set.

Og så var vi der; Fundació Joan Miro. Jeg er vild med Miros leg med former, farver og strukturer. Jeg bliver glad i låget af at kigge på denne (ikke helt) lille fyr, der byder velkommen lige uden for døren. Men også hans andre skulpturer og malerier gør mig i godt humør. I det hele taget har jeg et eller andet med surrealisterne.  Og havde tiden været til det, havde vi lejet en bil og var kørt en tur op til Dali museet i Figueres.

På vejen ned havde vi det mest fantastisk vue ud over barcelona og havnen også selvom vi ikke tog svævebanen men fortsatte med turistbussen.

Tilbage i Barcelonetta måtte vi lige styrke os med en enkelt mojito og et par tapas inden vi fortsatte ud i byen på jagt efter den bedste paella.