søndag, juni 17, 2007

Hvad er det lige der sker i min hjerne...

Det er de særeste ting der forvilder sig ind i min hjerne og optager al kapaciteten, det sker oftest i regnvejr eller når jeg som i dag er alene hjemme… som f.eks. at afklare hvad forskellen er på mousse og fromage. Ja, begge dele er en slags desserter og kan også bruges som fyld i kager, men mousse er jo ikke kun en sød ting, der jo også tunmousse og hvad med humus :o)

Nogen siger at forskellen på mousse og fromage er at fromage er stivet med husblas. Andre siger, at der skal stiftpisket æggehvider i en mousse. Og hvad med cremerne? Hvor er det godt at jeg har google og internettet… Hos arla har man åbenbart også undret sig over forskelle og sammenfald, eller også er man bare blevet træt af at skulle svare på folks ”dumme” spørgsmål, i hvert til fald faldt jeg over en slags svar på deres hjemmeside. Det hele starter åbenbart med budding, en alt for sjælden gæst på de danske dessertborde, hvis du altså spørger mig.

Og nu når vi er ved budding, så er budding jo ikke bare budding. Der er både en kold og en varm version og de kan slet ikke sammenlignes. Min dejlige bedstemor laver den skønneste brødbudding med saftsovs… de kolde (og tit lidt blevrende) buddinger er nok det de fleste af os forstår ved budding. Men hvad så med creme brülée, som jo er både let og lidt blevrende, men varm og sprød på toppen, den er også en favorit. Og hvad med fløderand er det en creme, en mousse eller en fromage? Eller er den helt sin egen fordi den laves uden æg?

Man kan jo også lave chokolade mousse, og det både med og uden stiftpiskede æggehvider… og nu når vi har bevæget os over i chokolade verdenen, hvordan er det så lige med forskellen på chokolade trøffel og chokolade ganache for slet ikke at tale om chokolade creme…

Jeg ved ikke lige hvad det er der sker i min hjerne... måske forholder det sig bare som i den her tegning jeg fik i en mail den anden dag, hvis det er tilfældet så forklarer det jo rigtig meget, for jeg fandt en dansk version på nettet, hvoraf det fremgår, hvordan mandens hjerne er skruet sammen... Jeg har bare lige et spørgsmål: hvor sidder kagecentret?

Fortsat god weekend.


2 kommentarer:

Janne sagde ...

Interessante causerier, som jeg har læst med stor fornøjelse ;-) Er også blevet en smule klogere, hvilket aldrig kan skade. Så er en regnvejrsdag aldrig spildt.

Kagekonen sagde ...

Ja, klogere kan man altid blive og det er i grunden ganske rart.