tirsdag, august 21, 2007

Fødselsdags-brunch-muffins

Som jeg vist nævnte forleden havde min mand inviteret familie og venner på brunch i søndags i anledning af hans fødselsdag, men selvom det var til "morgenmad" skulle hverken "fødselsdagsbarnet" eller gæsterne snydes for kage, så jeg brugte det meste af min lørdag aften på at pynte de muffins jeg havde på lager i svigermors fryser.

Selvom det ikke altid er til at mærke, så er det stadig sommer, så selvfølgelig måtte nogle af fødselsdagskagerne afspejle det. Men fodbold sæsonen er i gang igen, så det er tid til at følge byens hold og tid til at få læste nogen af alle de bøger vi ikke lige fik tid til i løbet af sommeren. Kagerne er de her tilsat hvid chokolade og friske let mosede hindbær. De er pyntet med klassisk vanille smørcreme, som laves af lige dele usaltet smør og flormelis tilsat lidt godt vanillesukker og evt. 1-2 spsk. kogende vand.

Vores familie er fuld af børn og barnelige sjæle, så naturligvis måtte der være et særligt fad muffins til dem... Det var bare så hyggeligt at sidde og lave grise, frøer og aber, tænk om jeg en dag fik lejlighed til at lave en hel zoologisk have. Pynten/dyrene er lavet af marcipan blandet med lidt sugarpaste.

De her chokolademuffins er vores favoritter, de smager bare så dejligt. Det er mudcake jeg fik 24 store muffins af dejmængden til en rund kage på 20 cm. De er pyntet med chokoladesmørcreme.

18 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Pia!
De ser bare super lækre ud - din version af mud-caken skal snart afprøves.........det må lige være noget for en chokoholicer som mig ;o)
Hilsen Bitten

Kagekonen sagde ...

Det tror jeg gerne Bitten, men pas på, som muffins er de stærkt vanedannende :-)

Anonym sagde ...

Holy, hvor er de super lækre, at se på. Jeg er sikker på, at de smager mindst lige så godt.. som de ser ud.

Anonym sagde ...

Hallo i stuen! Det er første gang, jeg er herinde! HOLD OP, hvor er du dygtig!!! Jeg var ved at falde ned af min pind - det der sugarpaste, hvad er det?? Jeg tænkte, jeg skulle prøve noget udi sådan nogen muffins halløjer til nevøerne - men din standard bliver svær at følge! Jeg har dig på feed nu, så nu løber du ingen steder. Jeg er også helt vild med Nigella, men også kogebøger generelt!

Kagekonen sagde ...

Velkommen til Deborah. Sugarpaste er en sukkermasse, som bruges til at overtrække kager med. Det købes hos www.kagekompagniet.dk eller hos www.kagebutikken.dk (de kalder det fondant) Man kan bruge marcipan i stedet, men sugarpaste/fondant er meget smidigere og derfor meget lettere at arbejde med.

Anonym sagde ...

Tusind tak! Jeg må studerer og se om, jeg tror, jeg kan!

Anonym sagde ...

Forstår ikke helt - bær lige over! Du skriver et sted, at du ikke vil spise sugarpasten, når den er stivnet??? Troede det hele kunne spises. Vil det sige at ansigterne på de små kager ikke kan spises? Mig ikke forstå!

Så lige det her link, med en bog, der lige må være noget - og det er jo snart Jul :)

Kagekonen sagde ...

Deborah, ansigter og øvrige dekorationer på mine muffins kan sagtens spises. Men når man laver en dekoration, som man lader tørre og hærde i flere døgn inden man lægger den på kagen, så vil jeg ikke spise den, og det er lige præcis sådan jeg har gjort med ringbindet. På samme måde ville man jo heller ikke spise en hånd-modelleret topfigur på en bryllupskage.

Anonym sagde ...

Hej Kagekonen.
Jeg EEEELSKER de grise-ansigter du har lavet!! Jeg er selv helt ny i kage-deko faget, så det ville være så dejligt hvis du gad forklare hvordan du har gjort, hvilke farver og materialer du ar brugt og om der er creme under mm.
På forhånd tak for hjælpen :)
Rikke W.

Kagekonen sagde ...

Rikke mine dyremuffins er super lette at lave og der er ikke creme under "låget" kagen er blot penslet med en lille smule abrikos- marmelade. Det er vigtigt at dine muffins er plane på toppen, hvis ikke må du lige skære toppen af med en kniv.

Til de her dyr har jeg brugt en blanding af marcipan og sugarpaste. Jeg bruger primært pastafarver fra SugarFlair og SquiresKitchen når jeg skal ha' kulør på. Jeg kan desværre ikke huske hvilke farver jeg har brugt til at lave grisene, men det har nok været en blanding af flesh, chestnut og måske også lidt pink...

Først ruller du lidt af den farvede marcipan/sp ud og udstikker en rund der passer i størrelse med din muffin (brug et glas, hvis du ikke har en udstikker, der passer i størrelsen) og læg den på kagen. Nu laver du trynen ved at trille en pølse som du trykker lidt "flad" sæt den på den "overtrukne" kage og lav et par huller med en tandstik eller lign. Ørerne er to små kugler der rulles dråbeformede og trykkes lidt flade inden de trykkes lidt sammen hvor de er breddest og sættes på "grisen". Øjnene er to små kugler hvid sugarpaste og to endnu mindre kugler sort sugarpaste. Munden er markeret med en rund udstikker.

Håber det hjalp dig.

Anonym sagde ...

Tusind tak for svaret. Nu har jeg forhåbentlig en chance for at få lavet nogle søde grise-muffins :)
Følger spændt med på din blog for at se alle dine skønne kager :)
Tusind tak for hjælpen!
Mvh Rikke

Anonym sagde ...

Hov, forresten! Har du brugt alm. marcipan eller det der hvide hårde konfektmarcipan (fra panduro)? Og hvad er blandingsforholdet mellem marcipan og sugarpaste, sådan ca?
Undskyld at jeg er så besværlig.
Mvh Rikke

Kagekonen sagde ...

Rikke jeg vil altid gerne hjælpe, hvis jeg kan. Jeg bruger altid overtræksmarcipan fra Metro, jeg vil tror det svarer til den "hvide" marcipan fra Panduro. Du kan købe overtræksmarcipan hos de fleste bagere. Blandingsforholdet er omkring 50/50 så får du optimal smag og konsistens.

Det kunne være sjovt, hvis du sendte et billede af de færdige grisekager til mig på kagekonen(snabela)kagekonen.com

Anonym sagde ...

Igen, tusind tak for svar :)
Jeg skal nok maile billeder når jeg har fået købt remedierne og ingredienserne. Bliver nok først i løbet af denne eller næste måned.
Tusind tak for hjælpen. Lover at sende billeder af resultatet :)
Mvh Rikke

Unknown sagde ...

Kan du give nogle tips til hvordan sådan nogle mudcake-muffins bliver så lækre som muligt?

Hvor længe skal de have i ovnen når det ikke længere er en stor kage, hvilken konsistens skal de have og bør de også hvile i køleskabet?

Og kan de kombineres med et strejf af rom eller cognac - enten i selve dejen eller i en topping/glasur?

Kagekonen sagde ...

Velkommen til bambi. Tja... hvor længe skal de ha' i ovnen, - til de er færdige ;-) prøv med 20 min. til at starte med og stik så i en af dem med en kødnål eller endnu bedre en træpind (grill-spyd eller tandstik) og hvis der ikke hænger dej ved, er de færdige... ellers skal de ha' lidt længere. Ja, de har godt et et par dage i køleskab, jo flere jo bedre... Jeg tror sagtens du kan tilsætte en spsk. rom/cognac eller to til dejen eller den topping du vælger.

Anonym sagde ...

Hej kagekone :-)

Hold da op, hvor er du bare dygtig!!!
Jeg siddr med åben mund og polypper og skøjter rundt på din blog. Her er der sørme da mulighed for noget inspiration, når jeg skal bage kager til familien! jeg elsker osse at bage og har et barnebarn på 7 mdr., men når han fylder år, fremover, skal der bare laves "KAGEN"!!!:-)
Det kunne du da leve af........:-)
Kommer helt sikkert ind på din blog rigtig tit.
Keep up the good work:-)

Mange beundrende hilsner fra Duddi

Kagekonen sagde ...

Velkommen til Duddi og tak for de pæne ord.

Hvis ikke det var for fibromyalgien og de begrænsninger den medfører, så er det slet ikke umuligt, at jeg havde forsøgt mig på egne ben ud i kagekunstens verden... men det finder jeg aldrig ud af nu ;o) Heldigvis har jeg stadig kræfter og overskud til kagerne på hobbyplan og det nyder både min familie og jeg godt af.