fredag, august 31, 2007

Giv os i dag det dejlige brød...


For år tilbage bagte jeg alt vores brød selv. Jeg havde også jævnligt gang i noget surdejs-halløj, men det blev aldrig rigtig en god ven. Forleden spurgte min yngste, hvorfor jeg aldrig bagte de der lækre boller mere... Jeg vidste godt hvad han mente og gik straks i gang med at lede efter opskriften, den var ikke lige sådan til at finde, for jeg har "ryddet op" mange gange siden sidst...

Jeg fandt ikke opskriften, men søgte på nette og har nu eksperimenteret lidt...

Portionen giver en 15-18 boller, som minder meget om dem jeg lavde dengang ungerne var mindre og mit overskud større. Dengang lavede jeg dejen om aftenen og bagte bollerne om morgenen, for bagetiden passede lige med den tid det tog mig at bade og få tøj på.


Nu hvor jeg går hjemme laver jeg dejen om formiddagen og så kan der bages boller sidst på eftermiddagen eller om aftenen. Jeg laver dejen i min røremaskine og kommer den så over i en stor Tupperware-bageskål med låg. Så behøver jeg ikke at tænke på husholdninsgfilm eller fugtige viskestykker. Jeg lader bollerne efterhæve mens ovnen bliver varm.

Ingen kommentarer: