mandag, februar 04, 2008

Faste og askese...

Hold da op, hvor alle reklamerne i weekenden er fyldt med tilbud på pandekagepander og lignende.


Jeg har prøvet at google pandekagedagen, som jeg egentlig troede var en "til lejligheden" opfundet begivenhed i stil med Vallentins dag... og så viser det sig, at pandekagedagen er afledt af hvide tirsdag og at der faktisk er tale om en gammel kristen skik fra før reformationen, noget med at alt det hvide mel og de søde sager skulle bruges op inden fasten, som løber fra fastelavn til påske.

Faktisk kaldtes dagen i dag for Flæskemandag fordi det var sidste chance inden de 40 dages faste.

Lidt pudsigt... for husbonden og jeg har netop aftalt, at vi fra i dag og frem til påske vil vi skære sukkeret væk og spise sundt (eller i hvert til fald sundere) og motionere lidt mere, så vi på alle måder kommer i god form til påskeferien, som i år går til Sydfrankrig, og det skal I nok komme til at høre mere om. Jeg er ikke den eneste der går på sukker-afvænning også Sifka og Therese sadler om og prøver at få kontrol over sukker indtagelsen.

Så fra nu af og frem til påske er det slut med kager og søde sager. Det er frem med det grove brød samt grøntsagskurven og de tørrede frugter, når abstinenserne bliver for slemme. Måske ikke helt det samme som faste, men vel bedre end ingen ting...

Vil du vide mere om de gamle danske skikke og mærkedage, så klik forbi Foreningen dansk Kultur.

Og nu vil jeg gå ud og tage maden af komfuret og anrette den smukt på et par tallerkener, så vi hverken får for meget eller for lidt. I dag står den på braiseret kalkun med rødbedesalsa dog lidt modereret, da jeg kun havde kalkunsnitzler i fryseren...

3 kommentarer:

Lotte sagde ...

Det virker helt skørt at læse, at kagekonen ikke må spise kager ;-)
Men jeg forstår godt, at det kan være en ide med en sukkerafvænning. Jeg har selv valgt at starte med at skære mælkeprodukterne og det hvide brød væk, for i forvejen spiser jeg ikke ret meget sødt.
Og jeg har netop kreeret en pandekageopskrift med soyamælk og speltmel - jeg bringer den senere i dag på bloggen.

Kagekonen sagde ...

hæ-hæ... ja det er vel lidt ligesom hvis slagteren pludselig blev vegetar ;-) sukkerafvænningen er heldigvis ikke varig, men sukkertrangen har taget overhånd og så må den nedkæmpes; hårdt mod hårdt...

jeg holder øje med dine pandekager, for det lyder som en god ide.

Anonym sagde ...

Nu er du den tredje blog jeg besøger i dag som har pandekager på programmet..... nu må jeg heller kaste mig ud i det. Det lyder spændende med Frankrig i påsken - jeg selv skal til det jyske......