tirsdag, februar 12, 2008

Sukkerslave...

Jeg sukker efter sukker... her på 9. dagen af min sukkerafvænning har jeg i den grad lyst til at svinge forbi tanken og fylde op med en gang bland selv...


Men jeg ved at det er ovre lige om lidt, jeg skal bare lige klare denne time, denne dag, denne uge... fuldstændig som da jeg for små 3 år siden lagde cigaretterne på hylden. Der er dog en stor forskel; om 1 månedstid når afhængigheden har sluppet sit grimmetag i mig, vil jeg igen tillade mig at nyde det søde - men med måde.

For et par år siden fik jeg nogen mærkelige symptomer (som ikke rigtig havde noget med min fibromyalgi at gøre) og blev undersøgt for mange forskellige ting og sager, man fandt ikke noget, men en af lægerne foreslog at jeg lagde min kost om og undgik sukker, hvidt brød og stivelsesholdige fødevarer som kartofler, hvide ris og alm. pasta... Han mente nemlig at mit blodsukkerniveau var for lavt, han kaldte det hypoglykæmi. Han foreslog at jeg prøvede at leve efter omegametoden i et par måneder... faktisk gjorde det en forskel, men ganske langsomt glemte jeg de nye leve regler og spiste igen alt for meget sukker og hvidt brød.

Nu har vi strammet op, og skabene er fyldt med bønner, linser og fuldkornspasta. I køleskabet er frugtyoghurten udskiftet med ylette og slikket er erstattet med frisk frugt i mundrette bidder, nødder og lidt tørret frugt.

Udover opskrifterne i Niels Ehlers bog er der meget hjælp at hente her.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har købt bogen kernesund familie. Det er meget de samme principper som omegametoden.

Når jeg har meget sukkertrang, laver jeg en smoothie af rismælk, frosne hindbær, 1 banan, 1 1/2 spsk hørfrøolie og så krydrer jeg med frisk ingefær, kanel, vanillekorn.
Jeg blender det helt fint, og lader man være med at komme så meget væske ved, smager det som hindbæris ;-)

Olien er med til at frugtsukkeret ikke får din sukkertrang til at eksplodere fremover :-)

Kagekonen sagde ...

valdemarsro, smoothies er blevet en fast bestanddel af min morgenmad sammen med æggemuffins efter din opskrift tilsat lidt hakket skinke...

Jeg havde faktisk ikke tænkt over at jeg kunne lave en om eftermiddagen eller aftenen, når trangen til noget sødt melder sig, det skal da prøves af.

Marianne sagde ...

Det skulle være rigtigt godt med chrom, hvis man har sukkertrang...
Sjovt i snakker frugt - for det indeholder godt nok meget sukker og styrker måske sukkertangen - har i tænkt over det, hvad med grøntsags smoothies????

Lotte sagde ...

Jeg kunne ikke lige lokalisere en mailadresse, så du får lige dette link her i stedet: http://edition.cnn.com/2008/LIVING/01/07/cake.irpt/

Det kan man da kalde et stk. sukkerfyldt kagekone ;-)

Pøj pøj med sukekrafvænningen - jeg lover, det bliver lettere og lettere at lade være.

Kagekonen sagde ...

lotten, ja det er da en kagekone der vil noget.
marianne, sukker er jo ikke bare sukker... men du har da ret i, at frugt også indeholder meget sukker, det er dog ikke alle frugter der påvirker blodsukkeret lige meget, har jeg ladet mig fortælle, men det ved du garanteret meget mere om end mig.

Marianne sagde ...

Frugt påvirker rigtigt, rigtigt meget dit blodsukker og det gælder alt slags frugt..... En diabetiker som min husbond der træner et par timer om dagen må max indtage 80 gram frugt, hvilket svarer til ca 20 vindruer.( andre diabetiker må slet ikke få frugt) Om han spiser frugt eller slik er det samme i forhold til sukker indtagelsen og blodsukkert..... så skal man undgå sukker så må det også gælde frugtsukker......bare til orientering..........

Anonym sagde ...

Det er da krise for en kagekone.... så tør jeg næsten ikke give dig linket til de her valentinekager, jeg lige så her til morgen!! Håber du får en god dag med el. uden sukker!