torsdag, december 27, 2007

Nu er jeg flad...

I sidste uge viste jeg et billede af en topfigur jeg havde lavet. Den skulle bruges til en bryllupskage, som jeg lige har afleveret.

Der skulle også blomster på kagen, dem lavede jeg også i sidste uge midt mellem konfekt og småkager. Jeg lavede 300 blomster i alt, og i dag da jeg afleverede kagen talte jeg de tiloversblevne, - der var 21 tilbage... Blomsterne er lavet i flowerpaste, som er en sukkermasse a la sugarpaste, men den kan rulles helt tyndt ud og er derfor bedre til blomster. Jeg køber flowerpaste i England, men man kan godt lave det selv. Jeg har en opskrift, men orker ikke at ligge den op lige nu...

Pga. julen havde jeg bagt bundene på forhånd, så de kom ud af fryseren juleaftensdag, så de kunne tø langsomt op i køleskabet. Juledag lagde jeg kagerne sammen sent om aftenen da vi kom hjem fra julefrokost. I går morges/formiddag smurte jeg dem op med vanillesmørcreme inden vi tog afsted til endnu en julefrokost. I går aftes blev de så overtrukket med sugarpaste og jeg satte dem sammen og kom de fleste blomster på. Så røg de på køl igen, - hvor er det bare herligt med et ekstra køleskab kun til kager...

I formiddags kørte husbonden kagen og mig afsted til festlokalet, hvor jeg satte topfiguren på og lagde sidste hånd på kagen.

Her er den færdige kage, den er kæmpe stor og rækker til 135 personer, så det var dejligt at husbonden var med til at bære, for jeg tror faktisk ikke at jeg havde turde at gøre det selv. Den nederste kage måler 35 x 35 cm, den mellemste er 30 x 30 cm og topkagen er 25 x 25 cm.


Kagen består af lagkagebunde, chokoladekage, jordbær-rabarber fromage og hvid chokolademousse med lidt hakket mørk chokolade i. Kagen er smurt op med et tyndt lag vanille smørcreme (250 g usaltet smør, 250 g flormelis 1-2 tsk. god vanillesukker og et par spsk. kogt vand rørt sammen til en let og luftig masse) og overtrukket med sugarpaste.

I får også lige et nærbillede af brudeparret efter de er kommet på kagen, jeg håber brudeparret er tilfredse med resultatet, for jeg er faktisk ret stolt...


Nu vil jeg smække rø*** i sofaen og smide en film i dvd'en, jeg syn's jeg har fortjent en pause...

12 kommentarer:

Kludemutter sagde ...

Det er da med rette du kan være stolt. Hvor er den fin og enkel din bryllupskage.

Kagekonen sagde ...

Tak skal du ha' kludemutter.

Margrethe sagde ...

Den er dog helt eventyrlig flot :-)

Lene sagde ...

Kagekonne, du er bare fantastisk :-)

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Jeg har bare helt mundlam - det forekommer sjældent ;-) - hold da helt op, sikke en flot bryllupskage.

Kagekonen sagde ...

velkommen til magrethe og tak for dine søde ord, og også tak til lene og anne-mette for jeres dejlige kommentarer. Hvorvidt jeg er fantastisk vil jeg lade være op til andre...

Helle K. sagde ...

Den kage er så flot, så kreativ, så smuk, så perfekt så - ja jeg har ikke ordene til at beskrive din kage, men jeg håber, at du kan fornemme, at jeg er vildt og ovenud begejstret.

Anonym sagde ...

hej Pia.

har ikke ord for hvor glade vi var for vores kage og den smagte fantastisk. et meget meget flot stykke arbejde. vi vil anbefale dig til alle vi kender.

mange hilsner fra
Heidi og Per

Anonym sagde ...

WAUW!!! :D
Den er flot :)
Kan man bestille dig til at lave vores bryllupskage? :P

Vi vil gerne have en Morris Mascot med os indeni? :D
Det kunne bare være SÅ fedt! :D

Du laver så mange fede ting :)

Mvh
Lea Skovbo Jensen

Anonym sagde ...

Hej Kagekone

De er vildt flotte dine kager.

Jeg skal giftes i august og overvejer selv at bage kagen. Jeg er meget vild med den lyse firkantet bryllupskage. Og håber du kan hjælpe med følgende:

1. Har du et fad i mellem lagene, eller ligger kagerne direkte på hinanden?

2. Er der noget man skal være opmærksom på så den ikke falder sammen?

3. De lyse blomster, er de lavet af filt eller er de spiselige.

Jeg håber du vil være behjælpelig.

...og god jul.

Ann-Katrine

Anonym sagde ...

Nu har jeg luret på den kage rigtig mange gange snart :-) Og jeg bliver simpelthen nødt til, at spørge nu.. Hvad er det for en præger du bruger til dine blomster? Det ser bare super godt ud, der kommer lidt mere "liv" i dem..

Og som så mange andre også skriver, det er bare nogle super flotte kager du lave :-))

Cille sagde ...

Hej Pia
Det er nogle helt fantastiske kager du får lavet. Det er kunst:-)
Jeg er en ren novice inden for kagedekoration, så derfor vil jeg høre hvilken udstikker eller form du har brugt til dine blomster.
Håber du vil svare mig her eller på min bakcille@hotmail.com