søndag, december 02, 2007

Stativ, stakit, kasket...

Husbondens kusine blev udklækket som politibetjent i fredags. Sådan noget skal jo fejres, så i går aftes var hele familien samlet til... nej ikke knippelsuppe, men en lækker 3-retters menu efterfulgt af kaffe og kage hos kusinens mor. Jeg leverede kagen, som jo ikke kunne være andet end en politikasket.

Kasketten indeholder drømmekagebunde bagt med appelsinsaft og -skal. Efter bagningen prikkede jeg kagerne og overhældte dem med en tynd sirup kogt af sukker, appelsinsaft, appelsinskal og en tørret let knust chili. Jeg bagte 2 kager en på 18 cm og en på 24 cm og stillede dem på køl i et døgn. Kagen på 24 cm skar jeg til, som jeg lærte på work-shoppen i Oslo, så kanten blev skrå, herefter delte jeg begge kagerne i tynde bunde og fyldte dem med tynde lag chokoladetrøffelcreme lavet på lys chokolade og tilsat Grand Manier. Så røg de to nu fyldte kager en tur på køl igen og efter en nat i køleskabet, havde de sat sig så meget, at jeg nu kunne skære hattepulden til og smøre de to kager op med en gang chokoladesmørcreme og overtrække dem med sort sugarpaste. Det var noget af en udfordring at overtrække en kage med den facon, men med lidt list og snilde lykkedes det.

Emblemet lavede jeg forleden aften, så det kunne nå at tørre. Det er lavet i sugarpaste og malet med guldpulverfarve opløst i vodka. Guldsnoren er også sugarpaste og er lavet med min sugar-gun, som er et vidunderligt værktøj. Den fik et lag guld efter jeg havde sat den på kasketten. Skyggen har jeg penslet med lidt form-spray (vegetabilsk olie) og den holdt sig fin blank.

9 kommentarer:

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Jeg er DYBT imponeret over din kunnen :-).
God søndag og mange hilsner
Anne-Mette

Kagekonen sagde ...

Også god søndag til dig Anne-Mette.

Lene sagde ...

Tilslutter mig Anne-mette :-) Kan godt forstå, at venner og familie bestiller kager hos dig, for du er utrolig dygtig håndværksmæssig og på det kreative område.

Helle K. sagde ...

Målløs må være det rigtige ord. Det er da h e l t v i l d t som du kan frembringe den ene fantastiske kage efter den anden. Flot, flot kage.

Kagekonen sagde ...

Kære lene og helle k. 1000 tak for jeres rosende ord, de varmer. Nu ved jeg tilfældigvis at I begge er ret dygtige med pindene og kameraet, og det er jeg så ikke...

Anonym sagde ...

Så er det lige før man overvejer en uddannelse som politibetjent, hvis der er sådan en kage i vente....

Susan sagde ...

Jeg har lige fundet dig via Ella.
Det er helt fantastiske kager du laver, jeg er dybt dybt imponeret.

Jeg er vild med Fall themed kagen og adventskagen og Mexico kagen og ... og...og... :-)

En af mine bekendte i Canada hygger sig med det samme
http://www.butterfliesandbubbles.com/Cakes%20Gallery.htm

Kagekonen sagde ...

Velkommen til susan håber du vil kigge forbi igen.

Sikke nogle skønne kager din ven i Canada laver.

Sifka sagde ...

Jeg kunne godt tænke mig engang at være tilstede, når du går kreativ i kagen. Det kunne bare være så sjovt. God fredag:)