onsdag, april 02, 2008

Det gode brød

Karen spurgte efter en opskrift på mit brød. Hm... det er ikke sådan lige at give for jeg bager meget på lyst og gefuhl, men udgangspunktet er denne opskrift:

250 g surdej (eller gær på størrelse med en ært)
½ l vand
750 g mel (hvede, durum, boghvede, kastanje, graham, spelt eller hvad du har... )
½ spsk. salt

Dejen rører jeg i røremaskinen, den er lidt på den våde side, men ikke sjask våd. Når dejen er æltet grundigt og længe så ryger den til hævning enten et par timer på køkkenbordet, eller lidt længere i kælderen og hvis ikke jeg har tid til det, så kommer den i køleskabet til dagen efter. Når dejen er hævet så kommer jeg den forsigtigt ud på et meldrysset bord og former den til en spændt kugle, - som fru Plum har lært os, og kommer den i en meldrysset hævekurv. Nu skal brødet hæve igen, du vælger selv hvordan, men det skal blive ca. dobbelt størrelse. Når det er hævet færdigt, vender jeg det ud på en brændvarm bagesten og stiller det i ovnen ved ca. 225 grader i 40-45 min.

Brødet fra forleden var bagt med hvede-, spelt- og kastanjemel og smagte forrygende.

3 kommentarer:

Stine Helene sagde ...

Orv.. nu vil jeg tænke på hjemmebagte fristelser hele vejen ned i Føtex brød afdeling..

Kastanjemel?

Kagekonen sagde ...

hæ-hæ tænkte nok, at nogen kunne blive fristet ;-)

Kastanjemelet har jeg købt med hjem fra Frankrig, - tænkte at det også ville være godt i kager, men mon ikke du kan finde det på nettet, i en helsekostbutik eller i SuperMarco (det italienske supermarked i Sydhavnen)

Anonym sagde ...

Hej Pia!
du skrev noget om at der skulle øl i, men det står der ikke i opskriften. Kan man skifte vandet ud med øl?
Kh Anni